A tots els que d’una o altra manera, formem part de l’Escola Pia.

5 de març 2017, 23:46 publicada per gregori martinez

En un dia com avui, el dia 6 de març de 1617, que també va caure en dilluns, es donava el tret de sortida d’aquesta entitat en la que estudies: l’Escola Pia.
Calassanç ja feia 20 anys, des de 1597, que havia començat a fer classes a les sales de la parròquia de Santa Dorotea a Roma, però precisament avui fa 400 anys que els governants van començar a creure’s la proposta de Calassanç: que l’educació és un dret universal de tots els infants, adolescents i joves del món.
Ara fa 333 anys, l’Escola Pia de Moià va iniciar el seu primer curs, i és la degana, és a dir, la més antiga,  de totes les escoles del nostre país;  i la segona és la de Balaguer, i la més antiga de Barcelona, la de sant Antoni, segurament també és de les més antigues de la ciutat.
Avui, la nostra escola, és present a 39 països d’arreu del món: 11 països d’Europa, 15 d’Amèrica, 7 d’Àfrica i 6 d’Asia, i a les seves aules s’eduquen centenars de milers d’infants, adolescents i joves.
El somni de Calassanç es va estendre arreu del món. Però el somni encara és incomplet. Segons l’Organització Mundial de la Salut i la UNICEF, al món encara hi ha 124 milions de nens i nenes que no tenen escola. 75 milions d’alumnes han interromput els seus estudis a causa de guerres i conflictes bèl·lics o d’emergències humanitàries. 4 de cada 10 nens i adolescents abandonen l’escola sense haver après a llegir i a escriure. Les zones on hi ha conflictes armats estan poblades per 250 milions de menors d’edat. 450 milions d’infants viuen a menys d’un euro al dia. 160 milions de nens i nenes tenen problemes greus de nutrició que els impedeix qualsevol activitat educativa i cada dia moren 19.000 nenes i nens per malalties curables, i altres 6.400 moren de gana, o dit d’una altra manera, al món mor un infant per causes evitables,  cada 3 segons i mig.
Sant Josep de Calassanç va fundar l’Escola Pia amb la intenció de transformar el món a través de l’educació. Això és el que tots esperem de cadascun de vosaltres: que sigueu capaços de posar el vostre gra de sorra per transformar el món en que vivim, que sigueu capaços de fer que els drets de les persones siguin més que paraules i estadístiques. Això és el que volia Calassanç, això és el que desitgem per a tu i per a tots els companys i companyes de la teva escola.
Feliç dia dels 400 anys de l’Escola Pia, que serà autènticament feliç el dia que farem del nostre món, un espai de justícia, pau i llibertat per a tothom.

L’Equip de Govern de l’Escola Pia de Catalunya
Barcelona, 6 de març de 2017